Δευτέρα 13 Ιουνίου 2022

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΕ ΜΟΔ ΣΤΗΝ ΤΑΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΕΜΟΔ

 


Απολογισμός της θητείας του ΔΣ 

4 μήνες μετά την ανάδειξη του νέου ΔΣ του ΣΕΜΟΔ, το σωματείο βρίσκεται σε κατάσταση απόλυτης αδράνειας.

Ο ν. 4914/2022 για τη νέα προγραμματική περίοδο ψηφίστηκε χωρίς να συμπεριλάβει καμία από τις διεκδικήσεις του ΣΕΜΟΔ, αναφορικά με τη διασφάλιση των εργαζομένων στο Interreg και την εξομάλυνση των μισθών. Τα ζητήματα δηλαδή  που αποτέλεσαν την προεκλογική προμετωπίδα της πλειοψηφούσας ΜΟΔ Συλλογικά και τα οποία διαβεβαίωνε ότι είχε εξασφαλίσει, υποκλέπτοντας τις ψήφους των συναδέλφων.

Μπροστά στη σθεναρή άρνηση της πολιτικής ηγεσίας για την προώθηση της μισθολογικής εξομάλυνσης, το σωματείο επιδεικνύει εσκεμμένη (;) έλλειψη στρατηγικής, καθώς και πλήρη άρνηση της πλειοψηφίας του ΔΣ στην υλοποίηση ειλημμένων αποφάσεών του, που ενδέχεται να θίξουν την κυβερνητική πολιτική, παρ’ όλα αυτά λαμβάνονται για να ρίξουν στάχτη στα μάτια των συναδέλφων.

Παράλληλα, ακολουθείται τακτική κατευνασμού των συναδέλφων στο Interreg και την ίδια ώρα γίνεται  επιτακτική η στήριξη συναδέλφων σε Επιτελικές Δομές και την ΚΥ, που εκβιάζονται στυγνά από προϊσταμένους, γενικούς γραμματείς έως και υπουργούς για να «βάλουν πλάτη» στα έργα του ΤΑΑ.  Ο υπουργός Εργασίας Χατζηδάκης απειλεί ανοιχτά συναδέλφους με σκοπό να τους εξαναγκάσει να αναλάβουν εξωθεσμικά, χωρίς καμιά διαδικασία, την υλοποίηση έργων του ΤΑΑ στη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) και το μόνο μέλημα του ΔΣ είναι, η απαραίτητη καταγγελία να μην κατονομάζει τον υπουργό.

Ο κυβερνητικός συνδικαλισμός που ακολουθείται με συνέπεια από το σωματείο και τις προέδρους του τα τελευταία χρόνια, παίζει το ρόλο του κυματοθραύστη των διεκδικήσεών μας και της δίκαιης οργής μας και προστατεύει την κυβέρνηση με χίλια δυο τερτίπια και καθυστερήσεις. Και για μια ακόμα φορά, αποδεικνύεται επικίνδυνος για τα συμφέροντά μας και την εργασιακή μας υπόσταση.

Προγραμματισμός δράσης

Στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, φτάνουμε να νοσταλγούμε ακόμη και τις εποχές των μνημονίων. Βιώνουμε τις συνέπειες μιας διετούς υγειονομικής κρίσης που δεν τέλειωσε (γιατί ο ιός δεν πήγε καλοκαιρινές διακοπές), χωρίς να έχει γίνει απολογισμός όλων των προβλημάτων που δημιούργησε. Σε αυτήν προστίθενται ο θηριώδης (επίσημος) πληθωρισμός 11,3%, που ροκανίζει τους καθηλωμένους εδώ και δώδεκα χρόνια πενιχρούς μισθούς μας και τις συντάξεις,  η ληστρική επιδρομή στο πορτοφόλι μας μέσω των λογαριασμών ρεύματος, φυσικού αερίου και βενζίνης, οι φυσικές καταστροφές (φονικές πλημμύρες και πυρκαγιές) και η απειλή πολέμου, αφού αυτή η κυβέρνηση, αφενός, «κατάφερε» να στοχοποιήσει τη χώρα μας με την αποστολή πολεμικού υλικού στην Ουκρανία εν κρυπτώ και αφετέρου, φαίνεται έτοιμη να εργαλειοποιήσει την ένταση με την Τουρκία για μια συσπείρωση του εκλογικού της ακροατηρίου, προκειμένου να σωθεί από την επικείμενη εκλογική πανωλεθρία.

Στον ΣΕΜΟΔ, ολοένα και πληθαίνουν οι φωνές συναδέλφων που δεν μπορούν όχι «να βγάλουν το μήνα» με το μισθό τους αλλά ούτε καν το δεκαπενθήμερο, ενώ ο εμπαιγμός από την πολιτική  ηγεσία για τις διεκδικήσεις μας και η αδιαφορία από τη «φιλεργατική» Διοίκηση της ΜΟΔ συνεχίζονται.

ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ-ΜΙΘΟΛΟΓΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ

  • Το αίτημα της μισθολογικής εξομάλυνσης πρέπει να παραμείνει ψηλά στην ατζέντα των διεκδικήσεων του ΣΕΜΟΔ, ως το πρώτο βήμα για την κατάκτηση κλιμακίων μέσα από ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις. 
  • Είναι αναγκαία η ανάληψη δράσης  για την κατάκτηση της μισθολογικής εξομάλυνσης, με μέσα που δεν θα εξαντλούνται σε υπομνήματα και αιτήματα συναντήσεων με την πολιτική ηγεσία, αλλά θα είναι δυναμικά και εξωστρεφή. 
  • Διεκδικούμε αυξήσεις στους μισθούς τώρα και επαναφορά της Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής  και του 13ου και του 14ου μισθού. 
  • Διεκδικούμε την ενσωμάτωση, μετά την εξομάλυνση, της προσωπικής διαφοράς στον μισθό, ως αναπόσπαστο τμήμα του, που θα συνυπολογίζεται στις συντάξιμες αποδοχές μας. 
  • Απαιτούμε αύξηση της χιλιομετρικής αποζημίωσης για τις εργασιακές μας μετακινήσεις, στο πραγματικό ύψος του κόστους βενζίνης 
  • Απομονώνουμε και καταγγέλλουμε τις «φωνές» εντός του ΣΕΜΟΔ που απεργάζονται τους διαχωρισμούς μεταξύ των συναδέλφων και την υπονόμευση των κοινά αποφασισμένων αιτημάτων μας.

ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η απόδοση των παροχών των ΣΣΕ συστηματικά καθυστερεί και έχει φτάσει να είναι αντικείμενο υπόγειας συνδιαλλαγής μεταξύ διοίκησης της ΜΟΔ και της ΜΟΔ συλλογικά: Όταν η δυσαρέσκεια των εργαζομένων αυξάνεται, τότε παίρνουμε ένα μέρος της διατακτικής και κάποιες παροχές της προηγούμενης χρονιάς, για να βουλώνουν προσωρινά τα στόματα. Η υφιστάμενη ΣΣΕ, σε ισχύ από το 2021, δεν έχει ενεργοποιηθεί και είναι για να αναρωτιόμαστε γιατί η αναθεώρηση του π/υ της ΜΟΔ έπρεπε να γίνει προχθές και όχι νωρίτερα, γιατί ο κανονισμός εφαρμογής είναι ακόμα σε διαβούλευση ή γιατί τα δικαιολογητικά πχ από κατασκηνώσεις και βρεφονηπιακούς σταθμούς του 2021 δεν έχουν καν αναζητηθεί και συγκεντρωθεί ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία καταβολής τους. 

  • Διεκδικούμε σταθερά την επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, για ΣΣΕ με μισθολογικά κλιμάκια και μη μισθολογικές παροχές, με κοινούς αγώνες με το συνδικαλιστικό κίνημα για το «σπάσιμο» του 4354/15 που έχει βάλει στον γύψο τους μισθούς. 
  • Απαιτούμε από τη ΜΟΔ την άμεση απόδοση των παροχών της υφιστάμενης ΣΣΕ, που είναι σε εκκρεμότητα από το 2021, με μεθοδολογία που δεν θα δημιουργεί φορολογικές επιβαρύνσεις στους/στις συναδέλφους/ισσες. Αλλά και την ενεργοποίηση άρθρων της ΣΣΕ που δεν εφαρμόζονται (χρηματικές διευκολύνσεις, τηλεργασία), με δυναμικό τρόπο. 
  • Οργανώνουμε την έγκαιρη διεκδίκηση της επόμενης (2023) ΣΣΕ, στο ύψος των αναγκών μας, χωρίς «κουβάδες» και ασάφειες.

ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ & ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΤΑΑ)

Οι εργαζόμενοι/ες στο ΕΣΠΑ διέπονται από τον 4914/2022 ενώ οι εργαζόμενοι/ες του ΤΑΑ από τον 4738/2022 και τον 4916/2022 με διαφορετικό εργασιακό καθεστώς σε σχέση με το ΕΣΠΑ και αμείβονται από πιστώσεις του ΤΑΑ μέσω του Υπ. Οικονομικών. Οι πιέσεις πολιτικών και υπηρεσιακών προϊστάμενων προς συναδέλφους/σες μας για να εμπλακούν στην υλοποίηση του ΤΑΑ είναι αντιθεσμικές, χωρίς κανένα διοικητικό έρεισμα. Η πίεσή μας πρέπει να κατευθυνθεί στον Υπ. Οικ που είναι ο πολιτικός προϊστάμενος του ΤΑΑ. Αν οι εργαζόμενοι/ες του ΤΑΑ και η ακριβοπληρωμένη Grant Thornton δεν αρκούν για τη δουλειά και απαιτείται υποστήριξη από τους/τις εργαζόμενους/ες της ΜΟΔ, αυτό μπορεί να γίνει μόνο έπειτα από Νομοθέτηση Πλαισίου, Ανοικτές και Διαφανείς Διαδικασίες και Προσλήψεις Προσωπικού Αορίστου Χρόνου. Όσο παραμένει «θολό» το τοπίο, ακόμη και με επιπτώσεις  στα μισθολογικά και εργασιακά μας δικαιώματα, οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες της ΜΟΔ δεν πρόκειται να εμπλακούν σε έργα ΤΑΑ υπό το κράτος εκφοβισμού και εξαναγκασμού.

Η διοίκηση της ΜΟΔ, ως μοναδικού μας εργοδότη, έχει την απόλυτη ευθύνη για το προσωπικό, που δεν επιτρέπεται να εργάζεται «με διάθεση» για πάσα χρήση, κάτω από την πίεση των πολιτικών προϊστάμενων, και οφείλει να εφαρμόζει το καταστατικό της εταιρείας και τον ν. 4914/22. 

  • Προτείνουμε τη λήψη απόφασης  του ΣΕΜΟΔ για απεργία – αποχή από τις δράσεις του ΤΑΑ για όσο διάστημα παραμένει θολό το τοπίο. Δεν θα γίνουμε «παιδιά για όλες τις δουλειές»

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ & ΚΙΝΗΤΡΟ ΑΠΟΔΟΣΗΣ (BONUS)

 

Ο νόμος   του Υπ.Εσωτ. «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής…» που εισάγει την ατομική αξιολόγηση στο Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, χωρίς το συγκεκριμένο σύστημα αξιολόγησης  να αφορά στη ΜΟΔ και τις δομές ΕΣΠΑ, ψηφίστηκε στις 9/6/2022.

Ο νόμος που ψηφίστηκε και το ν/σ που είχε αναρτηθεί στη διαβούλευση έχουν αρκετές διαφορές. Ειδικότερα σε ότι αφορά τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες της ΜΟΔ, δεν εφαρμόζεται το 15% επί του ετήσιου βασικού μισθού, αλλά επανέρχεται η «θολή» διατύπωση του  άρθρου 63 παρ. 29 που υπήρχε στο ν/σ για το ΕΣΠΑ και «κόπηκε» πριν τη ψήφιση του νόμου. Και ενώ για όλους τους εργαζόμενους (ΤΑΑ, ΟΤΑ, Υπουργεία κλπ) αναφέρονται ρητά οι όροι, το σύστημα, οι προϋποθέσεις ΚΑΙ τα ποσά / έτος για την κίνητρο απόδοσης,  στη ΜΟΔ για άλλη μια φορά ΘΑ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ μέσω ΚΥΑ (δηλαδή πάλι στο «τάξιμο» είμαστε…).

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 27 αναφέρει: «…καταβάλλεται επιπλέον ανταμοιβή σε περίπτωση επίτευξης στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης εκάστου, σύμφωνα όσα ορίζονται στην παρ. 12 του άρθρου 50»

Το άρθρο 50[i] :  «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εσωτερικών, ύστερα από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, καθορίζονται η μέθοδος και το σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης, το ποσό της ανταμοιβής, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής της, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του άρθρου 27».

Τα σχέδια για την αξιολόγηση στο δημόσιο, σκοπό έχουν πάντα να μεταθέτουν τις ευθύνες για τα προβλήματα της δημόσιας διοίκησης στους/στις εργαζόμενους/ες και στην «ατομική τους ευθύνη», να δημιουργούν τεχνητούς διαχωρισμούς μεταξύ μας, να καλλιεργούν το κλίμα της υποταγής στις κυβερνητικές επιλογές και της συνδιαλλαγής μεταξύ προϊσταμένων και υφισταμένων στις υπηρεσίες. Να διαμορφώνουν εν τέλει τη δεξαμενή για μελλοντικές απολύσεις.

Διαφωνούμε με την «θεσμοθέτηση μέσω ΚΥΑ» ενός συστήματος αξιολόγησης της δουλειάς μας με τυράκι το κίνητρο απόδοσης (προφανώς όχι για όλους/ όλες), πόσο μάλλον όταν μια τέτοια υποσχετική πρόσθετων αμοιβών δίνεται πριν ρυθμιστεί το θέμα των μεταξύ μας μισθολογικών ανισοτήτων. Θυμίζουμε ότι  απέχουμε από την έως σήμερα εφαρμογή αξιολόγησης και απορρίπτουμε  οποιαδήποτε σκέψη για σύνδεση μισθού και παροχών με αξιολόγηση και στοχοθεσία.

Με «υποσχετικές»,  που εντείνουν την ανθρωποφαγία και καλλιεργούν ανταγωνισμούς και ανίερες συμμαχίες, [ii]προσπαθεί η κυβέρνηση να εφαρμόσει σκληρές νεοφιλελεύθερες πολιτικές.

Αντίστοιχα φαινόμενα ζήσαμε και στο παρελθόν, αλλά δεν πέρασαν. Να είναι σίγουροι όσοι εμπνέονται τέτοια σχέδια ότι θα έχουν το ίδιο αποτέλεσμα: Δεν θα εφαρμοστούν.

 

 ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ

 Εδώ και λίγο καιρό έχουν αρχίσει να μας αποστέλλονται ως συστημένες, αποφάσεις του ΕΦΚΑ για την κατάταξη σε νέα κλιμάκια ασφαλιστικών εισφορών, ως συνέπεια της ΜΗ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗΣ ασφαλιστικών εισφορών στην προσωπική διαφορά. Το έγγραφο προβλέπει τη δυνατότητα ένστασης εντός 30 ημερών από την παραλαβή του, αποδεικνύοντας έτσι ότι η μη παρακράτηση ασφαλιστικών εισφορών στην προσωπική διαφορά δεν είναι αποτέλεσμα νόμων, αλλά καταχρηστική εφαρμογή αυθαίρετων εγκυκλίων από τον εργοδότη μας, που καταπατά τα ασφαλιστικά μας δικαιώματα και μπορεί να απορριφθεί από την πλευρά μας.

Η παντελής αφωνία του ΔΣ απέναντι σε συναδέλφους/ισσες που ζητούν την ενημέρωση και την ενεργή παρέμβαση του σωματείου, μπορεί να εκληφθεί και κλείσιμο του ματιού, ώστε να παγιωθεί αυτή η βλαπτική μεταβολή για τα συνταξιοδοτικά (και όχι μόνο) δικαιώματά μας.

Άλλωστε είναι γνωστή η μεθόδευση χρόνων από τη ΜΟΔ συλλογικά, σε αγαστή συνεργασία με τη διοίκηση της ΜΟΔ (1.500.000€ ετήσιο κέρδος για τον εργοδότη μας δεν είναι και λίγο) για το θέμα της μη παρακράτησης, υιοθετώντας την αμφιλεγόμενη διατύπωση των εγκυκλίων του ΕΦΚΑ (που μην ξεχνάμε, αφορούσαν καθαρά στους ΔΥ) ότι «η προσωπική διαφορά είναι μη σταθερή παράμετρος του μισθού», άρα δεν πρέπει να υπόκειται σε ασφαλιστικές κρατήσεις (;). Τώρα, που με την ψήφιση του νόμου για την αξιολόγηση, το άρθρο 28 διατηρεί από 1/6/2022 σταθερή την προσωπική διαφορά με κάθε αλλαγή κλιμακίου, δεν υφίσταται πλέον κανένα επιχείρημα και καμιά δικαιολογία για την αποδοχή αυτής της βλαπτικής μεταβολής.

Είναι δε πρωτοφανές σε συνδικαλιστικό σωματείο να μην ενδιαφέρεται για τα ασφαλιστικά δικαιώματα των μελών του και να υιοθετεί τη «σιωπή» ως παρελκυστική τακτική που πριμοδοτεί τη καταλήστευση των εισφορών μας, τη μείωση των συντάξεών μας και την πτώχευση του ΕΦΚΑ.

·     Προτείνουμε την κατάθεση μαζικών ενστάσεων στον ΕΦΚΑ, με συντονισμό από το ΔΣ του ΣΕΜΟΔ.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΤΟΝ ΣΕΜΟΔ  

 

Ο ΣΕΜΟΔ ως σωματείο εργαζομένων, οφείλει να διεκδικεί και να αγωνίζεται υπέρ των δικαιωμάτων μας και όχι των Δ/ντών και των Γραμματέων Υπουργείων. Είναι αντιφατικό  να συμμετέχουν στο ίδιο σωματείο και οι ασκούντες Διευθυντικό Δικαίωμα.  

Οι εκπρόσωποι των εργαζόμενων στο ΔΣ του ΣΕΜΟΔ οφείλουν να λειτουργούν με ισονομία, σεβασμό και δημοκρατικές αρχές απέναντι σε όλους τους συναδέλφους και  όλες τις συναδέλφισσες και να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους.

Ο ΣΕΜΟΔ οφείλει: 

  • Να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για δημιουργία μετώπου αγώνα για την κατάργηση στην πράξη του αντιδραστικού / αντεργατικού νόμου Χατζηδάκη που «βάζει στον γύψο» κάθε προσπάθεια διεκδίκησης των εργαζόμενων. 
  • Να προτάξει την ουσιαστική και ισότιμη συμμετοχή όλων των εργαζόμενων, με ενεργοποίηση των περιφερειακών ΤΣΕ και ταυτόχρονη διαδικτυακή σύνδεσή των Τοπικών Συνελεύσεων με τις δια ζώσης Γενικές Συνελεύσεις. 
  • Να οργανώνει τις συνεδριάσεις των τακτικών ΔΣ σε κάθε Περιφέρεια τουλάχιστον μια φορά στη διάρκεια της θητείας του, για την ενημέρωση και την ενεργοποίηση των συναδέλφων. 
  • Να εφαρμόζει ανοιχτά δια ζώσης ΔΣ, με ζωντανή μετάδοση των συνεδριάσεων, με δικαίωμα παρακολούθησης και λόγου σε όλα τα μέλη του ΣΕΜΟΔ. 
  • Να αποκαταστήσει και να αναζωογονήσει τους συναδελφικούς δεσμούς, μέσω δράσεων και εκδηλώσεων κοινωνικής και ταξικής αλληλεγγύης, πολιτικής, τέχνης και πολιτισμού.

 

ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ

 

Η δράση του ΣΕΜΟΔ πρέπει να εξασφαλίσει:

  • Τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας χωρίς καμία βλαπτική μεταβολή στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων και ομαλή μετάβαση στις νέες υπηρεσίες και δομές της νέας ΠΠ, χωρίς γεωγραφικούς ή άλλους αποκλεισμούς. 
  • Τη μετατροπή των συμβάσεων όλων των εργαζομένων ορισμένου χρόνου σε αορίστου χρόνου. 
  • Τη διεκδίκηση προσλήψεων με διαφανείς και ισότιμες διαγωνιστικές διαδικασίες νέων εργαζομένων στη ΜΟΔ. Να σταματήσει το εκτεταμένο outsourcing, να ενταχθούν όλοι/ες οι συνάδελφοι/ισσες outsourcing ισότιμα στο προσωπικό της ΜΟΔ, με πλήρη δικαιώματα. 
  • Την απόρριψη της ιδιωτικοποίησης και της εργαλειοποίησης του ΕΣΠΑ και της λεηλασίας του από «τεχνικούς συμβούλους» και απευθείας αναθέσεις.



[i] Στο νόμο υπάρχει λάθος στην αρίθμηση. Το ορθό είναι το άρθρο 62 και όχι το αρ. 50 που προφανώς έμεινε από το αρχικό ν/σ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: